Fem världsmästarskap!
Sedan första kappseglingen 1971 har jag deltagit på fem världsmästarskap i olika klasser.
Placering oftast bland de tio bästa i världen.
Under tre VM var det som rorsman på egna båtar (Mini-Compis, Wasa 34 och J/80) och under två VM var jag trimmare, rorsman och taktiker.
Fyra av dessa VM var havskappsegling och ett var bankappsegling (J/80). Flera av båtarna var jag med och byggde själv, alltifrån plastning, färdigställande av däckslayout samt planering av segelgarderob.
Nedan hittar du ett urval av de båtar jag seglat / arbetat med.
Elida V
Elida V är en toppmodern performance megayacht. Tack vare moderna material och konstruktionsprinciper har det nya fartyget prestanda i klass med tävlingsbåtar. Det var en mycket spännande tid för mig på varvet i Hunnebostrand och även efter sjösättning i Fiskebäck. Som en av två arbetsledare blev det ofta långa dagar med mycket plastarbete.
Däcket, som var totalt 40 m långt och som mest 7,7 m brett, var mitt ansvar att lägga ihop. Olika hårdhetsgrader av Divinycell skulle limmas ihop i stycken om 4x8 m och sedan lamineras på båda sidor. På ställen där belastningen var extra stor ersattes den hårdaste Divinycellen med 5 cm tjocka homogena glasfiberskivor.
Jag fick även lägga en hel del synpunkter på däckslayouten. Byggandet av fartyget gjordes med mycket hög kvalité och för mig är det ett oförglömligt minne.
Kortfakta om Elida V
* Längd: 40 m / 131 fot
* Bredd: 7,7 m
* Djupgående: 4 m
* Riggtyp: Ketch
* Masthöjd: 45 m respektive 32 m
* Deplacement: 95 ton
* Segelarea: 800 m2 i krysstället
* Maskin: Volvo Penta 310 hk
* Byggd: 2003-2007, SwedeShip Composite, Hunnebostrand
Wasa 34 "Presstronic"
Wasa 34 ”Presstronic ” är en s k ¾ Tonnare i IOR klassen.
Konstruktör: Leif Ängermark-Hasse Leander
Den seglades oftast med 6 mans besättning. Otroligt snabb båt på undanvind med spinnaker. Under VM: s långa havsrace 1985 loggade vi som mest 22,33 knop och just den surfen varade i nära 3 minuter.
Wasa 38 "Mobitex"
Wasa 38 "Mobitex ” kappseglades först i IOR klassen men senare också enligt IMS.
Konstruktör: Leif Ängermark-Hasse Leander
Den seglades med 7-8 mans besättning. Är också mycket snabb båt på undanvind med spinnaker. Under Skagerrak Cup och Skaw Race 1990 visade den också på väldigt fina lättvindsegenskaper.
J/97 "JESUS FOR LIFE"
J/97 ”JESUS FOR LIFE” kappseglades i LYS i Sverige. Konstruerad av J Boats USA och byggd på licens i Frankrike. Den seglades med 5-6 mans besättning. En modern cruiser / racer med mycket bra kryssegenskaper och som nästan alltid kan hävda sig på kappseglingsbanan.
J/80 "Internationell Färg"
J/80 ”International Färg” kappseglades i LYS i Sverige och även i egen klass som under VM.
Konstruerad av J Boats USA och byggd på licens i Frankrike. Den seglades med 4 mans besättning. En mycket rolig bankappseglingsbåt och enkel att hantera. Är mycket lämplig som båt för seglarskolor.
Andrieu 44 "Mobitex"
Andrieu 44 "Mobitex” kappseglades i IMS och i LYS.
Konstruktör: Daniel Andrieu
Den seglades med 9-10 mans besättning. När jag övertog båten lättade vi den på nära 400 kg invändigt bly och mätte in den i IMS klassen. Där hade båten väldigt fina lättvindsegenskaper.
Farr 50 "Mobitex"
Farr 50 "Mobitex” kappseglades i IMS klassen.
Konstruktör: Bruce Farr
Den seglades med 10-12 mans besättning och med en duktig besättning kunde den ofta vara första båt i mål.
J/125 "Disciples of Mobility"
J/125 "Disciples of Mobility” kappseglades i IMS och LYS. Konstruerad och byggd av
J Boats USA. Den seglades med 7-8 mans besättning och var helt byggd i kolfiber (skrov, mast, bom, ratt, segel, roder mm). Total vikt 3,7 ton på 12,5 m lång båt. Seglingsegenskaperna var fantastiska liksom det höga LYS talet.
Mini-Compis "Jansons Frestelse"
Mini-Compis ”Jansons Frestelse” är en s k Mini Tonnare i minsta IOR klassen.
Konstruktör: Bernt Andersson
Fantastiskt rolig och enkel båt att kappsegla. Den seglades med 3 mans besättning och eftersom vi hade tränat
ofta och framför allt mycket manövrer blev resultatet bra.